Õpetaja kutse avatar

Õpetajana kutsestandardist

Margit Timakov õpetaja, EÕLi juhatuse liige
Avaldatud: 26 aprill 2013
Lisa arvamus

Kui läheme arsti juurde, soovime saada abi inimeselt, kes on oma erialal pädev.  Eeldame, et too inimene ei hakanud mitte iseenesest tohtriks, vaid et ta on õppinud, vanemate ning targemate juhendamisel kogemusi omandanud ja ka arstina tegutsemise õiguse saanud. Miks peaksime vähemat ootama inimestelt, kes meie lastega igapäevaselt tegutsevad, neid õpetavad ja tulevikuks ette valmistavad? Miks peaksime olema nõus sellega, et õpetajate ettevalmistus puudulikuks (loe: liiga teoreetiliseks ja elukaugeks) jääb või, et nad justkui ilma kutseta tegutseda saaksid?

Õpetajana tunnen, et lõpuks ometi pannakse kõik kirja, mida ma senini niigi igapäevaselt teinud olen. Jah, see on tõesti hirmutav ja hingemattev – ülimahukas nimekiri kõikidest erinevatest aspektidest, millega arvestama pean. Sinna ei mahu mitte ainuüksi minu aineteadmised, vaid kõik minu tegemised ja toimetamised õpetajana! Uskumatu, kui paljut õpetajatöö hõlmab! Aga kui hõlmab ja õpetajad seda ka teevad, siis saab kutseliit tõendada seda tunnistusega!  Kutsetunnistusega. Tunnistusega, mille annab õpetajakutsest väga hooliv ning kogemustega, tunnustatud õpetajate kogu. Ja kui mul õpetajana miskit veel puudu jääb, siis tahan tõemeeli seda teada, sest soovin ennast täiendada, soovin õppida ja oma tööd paremini teha. Kui minule esitatavad nõudmised on tippspetsialisti omad, siis olgu ka kõik muu mu töö juurde kuuluv! Minule õpetajana on kutsestandardit küll vaja! Ja pigem kutsuksin seda kompetentsusmudeliks või lihtsalt kutseks.

Lapsevanemale annaks ehk rahu teadmine, et tema lapse koolis töötavad kutsega õpetajad ja õpetaja jaoks oleks auasi enda töölt nõutavaid kompetentse tõendada, aga kellele siis õpetaja kutset veel vaja võiks minna? Arvan, et riigile on kutsega õpetajaid hädasti vaja, sest haridust on Eestis ikka kõrgelt hinnatud ja selleks, et kuuluda maailma haridusmaastikul ikka esiritta on vaja õpetajatööd ka sisuliselt väärtustada. Olen täiesti kindel, et seda tahetakse teha. Kuidas muidu? Vastasel korral võiks ju leppida iga tunniandjaga, kel kirjaoskust jagub, peletada noored õpetajad ootuste ja võimaluste konfliktis koolist minema, viie-kümne aasta pärast teha õppekava ringi ja kaotada nt matemaatika ja teisedki reaalained, sest lihtsalt ei ole kedagi, kes neid aineid emakeeles õpetaks ja nii 25 aasta pärast tõdeda, et meil pole Eestis koole vaja….

Selleks, et sealt masendavast stsenaariumist meie kiiruga tuhisev koolireformirong välja tõmmata, on meil tõesti õpetajatele kutset vaja. Kutsumus neil juba on, ja teadmised ja kogemused ja paljudel vilumuski! Toetagem siis õpetajatena ka pühendumuse tunnistusena kutse taotlemist ja saamist.


Comments are closed.