Nädala arvamus avatar

Uus võimalus

Margit Timakov õpetaja, EÕLi juhatuse liige
Avaldatud: 1 september 2014
Lisa arvamus

  1.  september on isegi vahvam kui uue aasta algus 1. jaanuar, kuna saab kohe hommikul varakult hakata toimetama uues rütmis, pole eelmise päeva pidutsemise ja tähistamise väsimust. Uued vihikud ja raamatud, pliiatsid ning pinalid on paljudes peredes laual. Pidulikus riietuses, lilleõied näpus kooli poole liikuvad lapsed ja noored ei jää märkmata ka neile, kes ise juba otseselt kooliga enam kokku ei puutu. Kas just kooliootus, aga selline pidulik ärevus ja elevus tekib kõikidel – võimalus keerata uus valge leht ja teha midagi teistmoodi.

Õpilased loodavad, et sel aastal mööduvad tunnid lenneldes, et klassikaaslastega ei jää ette ühtegi tüliõuna, et vanemad on rahul. Vanemad loodavad, et hommikul ei teki äratamiste ning ärkamiste ja õhtul magamaminekutega probleeme, et lapsed omandavad ikka uusi tarkusi ja õpetajad on lastega rahul. Õpetajad loodavad, et õppimist segavad välised faktorid õnnestub miinimumini viia, et õpihimu on olemas ja õpilased on rahul. Koolijuht loodab, et temast saadakse õigesti aru, et nii õpilased kui õpetajad peavad hästi vastu ja saavad omavahel hästi hakkama, et kodu teeb kooliga koostööd ja riik on rahul. Riik võtab riigikogus vastu seaduseid ja valitsuses õppekavu, teeb ministeeriumi kaudu hariduspoliitikat ja viib ellu kõiksugu programme. Siia vahepeale jäävad ka kohalikud omavalitsused, kes kohati löövad ülima pühendumusega kaasa kohaliku hariduselu kujundamisel ning kavandamisel, kes mõistavad kooli suunatud ressursside olulisust ning pikaajalist väärtust. Kõigil siin lõigus mainitud osapooltel on uue õppeaasta tulles uus võimalus.

Uus võimalus õppida usinamalt ja seada just endale sobivaid eesmärke – mitte liiga lihtsaid ja mitte ülejõukäivaid, just selliseid parasjagu natukene raskemaid kui eelmise aasta omad, et ka pingutusel oma väärtus ja võlu oleks. Toetada rohkem, rohkem küsida ja rohkem kuulata. Igat õpilast arenema julgustada, endas kannatlikkust ning professionaalsust arendades. Analüüsida olemasolevat ja vaadata kuivõrd teooria ning praktika ühtivad, kas seadusandlus toetab või takistab, innustab või eksitab. Kas kõikidel kohalikel poliitikutel on teada, mis nende piirkonna koolides toimub ja mida nad teevad, et seda tegevust toetada. Haridusmaastikul ei sobi kellelgi liikuda nii, et enda ja teiste arengu toetamisele ei mõtle.

Selleks, et seda teha tasub meeles pidada kolme lihtsat punkti:

1)      Anna endast parim! Pinguta. Ennast teistega võrrelda ei tasu. Mingil määral muidugi, et aru saada, kas ikka õigel lainepikkusel oled, aga ülemäära kindlasti mitte, sest lähtepunkt on kõikidel erinev.

2)      Suhtu positiivselt! Ka vigadesse! Mitte et neid meelega tegema peaks hakkama, aga kui neid ette tuleb (ja õppeaasta jooksul kindlasti tuleb), siis kasuta neid inspiratsioonina midagi paremini teha – midagi õppida.

3)      Arvesta teistega. Enesekindlus on väärt omadus, mida meie kandis inimestel üldjuhul napib, kuid see ei tohi tähenda ülbust ega arrogantsust. Enesekindel inimene teab nii enda tugevusi kui nõrkusi ja teeb nendega tööd, on julge pealehakkaja ning edasiliikuja, kuid teab, et kõige paremini on kohalejõudmine võimalik koostöös. Koostöö ei tule iseenesest ja ei ole sugugi lihtne, sest paljusid asju on palju kergem üksinda teha, kuid ilma selleta jõuame külma, ükskõikse ning armutu konkurentsini, mis ei kanna vilja ei hariduses ega ühiskonnas.

 

Usun, et tuleb hea aasta!

Võimalusterohket uut õppeaastat meile kõigile!


Comments are closed.