Õpetaja roll osalevas juhtimises avatar

Hariduselu murekoht – juhtimine

Margit Timakov õpetaja, EÕLi juhatuse liige
Avaldatud: 1 august 2014
Lisa arvamus

Juhtimine ei puuduta hariduses vaid ministriportfelli või koolijuhi positsiooni. Siia alla mahuvad nii iga tasandi otsused kui laiem strateegiline planeerimine, nii õpilane ja õpetaja, ametnik ja poliitik. Ühesõnaga – kõik see, mis haridussüsteemi koos hoiab ja kõik need, kelle asi on kool mõjutavad vähemal või suuremal määral seda, kuidas ja milliseid otsuseid tehakse. Juhtimise all mõtleme kindlasti aga ka koostööd ja kaasamist, lühi- ja kaugnägelikkust, väärtustamist, innustamist, otsustusjulgust ja vedamisoskust.

Eesti haridus vajab laiaulatuslikku mõtteviisi muutust (muuhulgas ka) juhtimises. Kahjuks on senisel las-nad-ise-teavad-mida-ja-kuidas-nad-seal-teevad (vaba isevoolu kulgemise toetamine), las-räägivad-aga-egas-ma-neid-kuulama-pea-sest-ma-juba-niikuinii-tean-mis-kõikse-õigem-ja-parem-ja-otsuse-olen-juba-teinud (üleolev teistega mittearvestav lähenemine) ja nii-peab-tegema-ja-kõik-tehke-just-nii-ja-mõelda-pole-mõtet (ülim kontroll ja autoritaarne stiil) suhtumistel olnud tõsised tagajärjed.

Ühelt poolt on selline soovimatus ühest aastast või valimisperioodist kaugemale vaadata ning oskamatus teistega arvestada täiesti mõistetav meie ajaloo ning kultuuriruumi taustal, kuid ilmselgelt ei ole see mingi õigustus. Teiselt poolt on juba täna ülemaailmselt arvestatava tulemusega õpilasi; aastaid edukalt toimetavaid õpetajaid; organisatsioonis, kogukonnas ja kaugemalgi tunnustatuid koolijuhte; südamega oma tööd tegevaid ametnikke – individuaalseid häid eeskujulikke näiteid leiame mitmeid.

Kõik olekski korras, kui mitte IGA õpilane, IGA õpetaja, IGA kool ei vääriks head haridust. Väikse riigina ei saa me lubada, et vaid üksikud iseenda ja oma elu juhtimisega hakkama saavad, et vaid mõned klassiruumid koostöiselt elulisi küsimusi lahendavad, et vaid vähesed koolid õppiva organisatsioonina sisuliselt uut õpikäsitust ellu rakendavad.

Öeldakse, et kala hakkab mädanema peast. Ega me vist muidu asju paika ei saa, kui igaüks enda peas õpetamise ja õppimisega seotud enesejuhtimise esmalt paika paneb.


Comments are closed.